138. Kultowe Auta PRL – IFA F9 „blaszanka”

Upał, upał, upał i w taki upał normalny człowiek nie ma głowy do niczego innego jak do chwili wytchnienia gdzieś na łonie natury, a najlepiej nad wodą. Także ja nie mam teraz głowy do innych rzeczy, a zwłaszcza do modelików. Allegro przeglądam pobieżnie raz na kilka dni, nie zaglądam na fora ani inne strony o moim hobby. A tymczasem „kultowa” seria wciąż wychodzi, chociaż pierwotnie była zapowiadana na 50 modeli i zgodnie z tymi zapowiedziami za chwilę powinna się zakończyć. Nic z tego, według najnowszych zapowiedzi czeka nas  w niej jeszcze wiele nowych modeli.

Dwa tygodnie temu już jako numer 48 ukazała się w niej IFA F9. Dla wielu fanów „Kultowych Aut PRL” model niekoniecznie oczekiwany, ot po prostu kolejny „zapychacz”. Dla mnie nie. IFA F9 to naprawdę ciekawe choć z całą pewnością zapomniane auto i nie kojarzone zupełnie zwłaszcza przez młodszych kolekcjonerów z PRL. Dla mnie to kolejne auto w serii o przedwojennym rodowodzie, auto o bardzo ciekawej linii nadwozia i moim skromnym zdaniem auto w historii motoryzacji wyjątkowe. Skonstruowane tuż przed wojną doczekało się wdrożenia do produkcji dopiero 10 lat później, a mimo to zrobiło niemałą karierę. Produkowane było w dwóch różnych państwach niemieckich (NRD i RFN) i co ciekawe, właśnie w RFN produkowane było w niewiele zmienionej formie prawie do połowy lat sześćdziesiątych. Historia samochodu została bardzo dobrze opisana w gazetce dołaczonej do IFY, nie ma więc potrzeby przytaczać jej tutaj w całości jeszcze raz. 

Druga Wojna Światowa odcisnęła swoje piętno również w historii „cywilnej” motoryzacji. Opisywany prze ze mnie ostatnio GAZ M20 zawdzięcza swoją nazwę Pobieda (zwycięstwo) bitwie pod Stalingradem, Renault 4 CV swój kolor piaskowy kolor zapasom farby pozostałej po wojnie po niemieckim Afrika Korps, a Dodge Power Wagon wywodzi się bezpośrednio z wojskowych terenówek armii amerykańskiej używanych w czasie wojny. Także historia obydwu opisywanych prze ze mnie modeli jest związana z przebiegiem Drugiej Wojny Światowej. Zarówno enerdowska IFA F9 jak i jej zachodnioniemiecki odpowiednik DKW 3=6 Sonderklasse to auta, których powstanie wiąże się z wojenną historią. Obydwa wywodzą się z bardzo ciekawego i nowoczesnego przedwojennego modelu DKW F9, który na skutek wybuchu wojny nie wszedł  do produkcji od razu. W 1950 roku samochód ukazał się w NRD już jako IFA F9. Jednak część załogi byłych zakładów DKW, która znalazła się po wojnie w zachodniej części Niemiec, reaktywowała markę DKW i również w 1950 roku F9 pojawił się z niewielkimi zmianami przedniej części nadwozia jako DKW F89. Klika lat później samochód przeszedł drobny face lifting i zamiast dwucylindrowego otrzymał  silnik trzycylindrowy (jaki od początku miała IFA) i ukazał się jako model F91 o handlowej nazwie 3=6 Sonderklasse.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

IFA F9 pomimo, że jej produkcję zakończono w 1955 roku, a jej następcą został Wartburg, jeszcze w latach sześćdziesiątych i na początku siedemdziesiątych była w Polsce autem może nie popularnym, ale znanym i spotykanym. Nazywano ją potocznie „blaszanką”. Samochód zapamiętałem dość dobrze, zwłaszcza jego charakterystyczny, obły przód z lampami od Volkswagena „garbusa” i dlatego zawsze bardzo chciałem mieć jego modelik.

Kilka lat temu kolega Zenek, który kolekcjonował modele aut niemieckich, postanowił pozbyć się części zbiorów i pozostawić sobie tylko modele Mercedesów i BMW. Za stówkę odkupiłem od niego 2 modele, w tym modelik DKW F91 firmy Schuco, który był w owym czasie dość rzadki i trudny do zdobycia. Modelik przypominał mi bardzo IFĘ F9 i właśnie z tego względu go kupiłem.

138. IFA 2

Modelik nie jest wykonany rewelacyjnie, a zwłaszcza jego przód.  Co w nim jednak nie gra, okazało się dopiero po zakupie IFY. Ma za szerokie i zbyt okrągłe przednie światła. Mam zamiar go przerobić i w  tym celu będę musiał  zdobyć kiedyś jakiegoś rozbitka IFY, aby wyjąć z niego przednie światła i przerzucić do DKW. Modelik bardzo długo mnie cieszył, bo bardzo przypominał mi IFĘ. Poza opisanym błędem jest naprawdę OK.

138. IFA 3

Dlatego też modelika IFY nie kupiłem od razu. We środę kiedy się ukazał zabrałem ze sobą do pracy kremowy modelik DKW z zamiarem porównania go po powrocie z pracy z IFĄ. Niestety, kiedy wróciłem z pracy i poszedłem do zaprzyjaźnionego kiosku, teściowa miłego pana, który zawsze był w kiosku po godz 18, właśnie go zamykała. I tak IFĘ kupiłem dopiero w sobotę. I dokładnie tak jak w przypadku Fiata 125 pick-up, „przez niemal trzy dni przeglądałem zdjęcia i czytałem opinie na forach, a moje odczucia co do modelika były mieszane”. W końcu doszedłem jednak do wniosku, że DKW to DKW, a IFA to IFA i modelik kupiłem.

138. IFA 4

Ponieważ od dwóch tygodni jest piękna pogoda i niemal każdą wolną chwilę staram się spędzać na świeżym powietrzu (najlepiej nad wodą). Modelik tylko trochę rozgrzebałem. Zmyłem imitację listew ozdobnych na bokach maski, wymontowałem i zamontowałem jeszcze raz przednie światła i na razie tak zostało. Listwy trzeba pomalowac jeszcze raz, ale we właściwym miejscu i nadać im właściwy przebieg. Niestety na razie nie mam na to ani ochoty, ani czasu i modeli poczeka sobie chyba do jesieni (a przynajmniej na gorszą pogodę).

138. IFA 5

pozdrawiam

 

P.S.

24 lipca

Jako uzupełnienie ostatniego wpisu, podaję link ze zdjęciami modeli, które warto obejrzeć.  „Kultowe Auta NRD” .Wsród nich jest kilka, które w naszej polskiej serii jeszcze się nie ukazały, a które też bardzo chciałbym mieć. Te modele to: Trabant 601 Universal, Trabant P50 sedan, AWZ P70 i IFA F8 „dekawka”.  

87 myśli w temacie “138. Kultowe Auta PRL – IFA F9 „blaszanka”

  1. Dobry wieczur. Chciałbym się pana zapytać, czy kupił pan już Poloneza MO, i czy zamierza pan go kupić? Jeżeli tak to chciałbym pana uprzedzić, że większość modeli w polsce jest uszkodzone, a szczegulnie szczekaczki i koguty. Niech sprawdza Pan pomalowany pas na czarno udający spojler, gdyż już koledze z miniauto forum trafił się egzęplarz bez tego bubla.

    Polubienie

  2. DZIEŃ DOBRY.ZASTANAWIAM SIĘ TEŻ NAD TYM, CZY I U NAS KOLEKCJA „KULTOWYCH AUT PRL-u” BĘDZIE WZNOWIONA.POZDRAWIAM.

    Polubienie

  3. Klik dobry:)Jakiś czas tu nie zaglądałam. Przycupnę więc i się rozejrzę, co nowego w Miniautolandii:)Pozdrawiam niedzielnie!

    Polubienie

  4. Witaj ! Dziękuję za miły komentarz, a link jest dla nas bardzo przydatny. Jak znajdę chwilkę wpadnę i obejrzę twoje nowinki. pozdrawiam

    Polubienie

  5. WitamJa modelik DKW kupiłem kiedyś, bo bardzo przypaminał mi IFĘ i nie tylko ja (kolega też tak zrobił). Kiedy na poważnie zainteresowałem się motoryzacją te samochody były już rzadkością, ale na parkingach można je było spotkać. Jan na warunki krajów demokracji ludowej były raczej krótko produkowane (tylko 5 lat).pozdrawiam

    Polubienie

  6. Witaj Artemisie.Bardzo ciekawy okazał się link który zamieściłeś w ostatnim akapicie. Tak się składa że niedawno trafił mi się Trabant z tej serii i byłem święcie przekonany że jest to pełne IXO, które ktoś wyposażył w podstawkę typu „samoróbka”. Opisywałem go całkiem niedawno na minipasji, także zapraszam do odwiedzin. Pozdrawiam,marcjan

    Polubienie

  7. DOBRY WIECZÓR.WRACAM NA CHWILE DO SWOJEGO KOMENTARZA Z GODZINY 17:23 MIANOWICIE TEN MODELIK NIE JEST DLA MNIE JAKO ZAPYCHACZ PONIEWAŻ ZBIERAM MODELIKI, KTÓRYCH NIE MAM W SWOJEJ KOLEKCJI A W WIĘKSZOŚCI KTÓRE PO PROSTU MI SIĘ PODOBAJĄ.POZDRAWIAM BARDZO SERDECZNIE.

    Polubienie

  8. WitamSzczerze mówiąc ta nazwa nic mi nie mówi. Ostatnio pojawiło sie kilka zupełnie nowych firm produkujących nieco tańsze modele niż wymieniow tutaj 3 znane firmy modelarskie.Myślę , że warto pogrzebać w sklepach internetowych i obejrzeć lepsze zdjecia oraz porównać ceny. (w moich linkach Miniauta – strony zagraniczne) są trzy takie sklepy mają sporą ofertę spisy producentów i czasem tez z tych adresów korzystam.Mozna też zajrzeć na któreś forum. ja mam kilkarajdówek dla okrasy kolekcji, ale specjalnie ich nie zbieram. pozdrawiam

    Polubienie

  9. Ponoć były takie IFY, ale ja nigdy niczego takiego nie wudzuiałem i nawet w necie trudno znaleźć ich zdjęcia.

    Polubienie

  10. DKW to marka przedwojenna, apóźniej zachodnioniemiecka, a więc do kultowej serii raczej nie pasuje.pozdrawiam

    Polubienie

  11. WitamZa kilka dni pokazę IFĘ po drobnej poprawce. Rzeczywiście trudno jakoś jest zrobic dobre zdjęcia IFY.pozdrawiam

    Polubienie

  12. Witam jak duzy musiałby być blisterek od „ogórka” widać na ostatnim zdjęciu mojego wpisu z kwietnia, o Barkasie B1000. Na Trabanta 601 Universal liczę i naprawdę z niecierpliwością czekam.pozdrawiam

    Polubienie

  13. witam ja troszkę z innej beczki, bo pamiętam, iż Pan zbiera również rajdówki. Otóż znalazłem taką aukcję jednego z Focusów: http://allegro.pl/item1167644745_saico_34000b_motorsport_series_ford_focus_rs_wrc06.html wiadomo cena właśnie powala, ale czy modele Saico są dobrej jakości ? i czy warto wydać tyle pieniędzy na tego Focusa ? Nie miałem jeszcze okazji akurat mieć modelu Saico (Schuco, Minchampsy, Ixo i inne owszem) i nie wiem jakiej sa jakości. Dziękuję za odpowiedź i pozdrawiam

    Polubienie

  14. DZIEŃ DOBRY.SKORO JEST IFA, TO MOŻE W KOLEKCJI POJAWI SIĘ RÓWNIEŻ JAKIŚ MODELIK SAMOCHODU MARKI DKW.POZDRAWIAM BARDZO SERDECZNIE.

    Polubienie

  15. Ale jak ten blister do ogórka musiał by być duży. Jeśli miało by być 120 numerów to byłoby super, ciekawi mnie jaki jest ( tymczasowy ) spis numerów do 70nr.Chętnie bym zobaczył w tej serii Trabanta 601 kombi a pan ?

    Polubienie

  16. WitamByło by wspaniale gdyby to co koledzy piszą na forach okazało się prawdą. ja z mego doświadczenia troszkę w te rewelacje wątpię. trzeba pamiętać , że pra-kultowy „ogórek” w skali 1:72 jest de facto dłuższy niż jakikplwiek model jaki się do tej pory ukazał (od tatry jest dłuższy ok 3 cm). Model ogórka w skali 1:43 mierzyłby ok 25 cm długości i byłby 2x wiekszy od Tatry. Mogę się jednak mylić , bo zyjemy w czasach gdy prawie wszytko jest możliwepozdrawiam

    Polubienie

  17. Witaj KolekcjonerzeSorry, że nie zagladałem na twojego bloga, bo ostatnio jetsem trochę zagoniony.Czytałem część tych rewelacji, jednak podchodzę do tego spokojnie. Będę się zastsnawiał nad zakupem gdy pojawią się oficjalne zapowiedzi. Na razie widzę, (zwłaszcza po ostatnich modelikach), że zainteresowanie serią słabnie. W kioskach od dłuższego czasu mozna dostać nie tylko model aktualny, ale i poprzedni.Co do ciężarówek to jestem dość sceptycznie nastawiony, bo w skali 1:43 są one znacznie droższe w produkcji (mają duzo więcej detali) niz auta osobowe. Seż wieksze i cięższe co może sprawić kłopoty z ich dystrybucją, dlatego obawiam się czy nie wyjdą w mniejszej skali np 1:50 albo jeszcze mniejszej, tak jak się to dzieje z serią wozów strażackich. Moim zdaniem np. Star 25 w wersji wywrotka miałby rację bytu , bo jest niewiele wiekszy od Żuka, alu już autobusy to chyba byłby problem (pamietasz zdjęcie barkasa i M-B Turismo na tym blogu) Ogórek też miał chyba 11 m długości i był 3x wiekszy od np. Trabanta. Generalnie czekam, aż informacje na forach będą miały oficjalne potwierdzenie.pozdrawiam serdecznie

    Polubienie

  18. Witam, bardzo ciekawa wiadomosc. Czy to pewne ze DeA bedzie kontynuowac serie po 80 numerze? w FAQ nadal dlugosc kolekcji jest okreslona na 80 numerow.

    Polubienie

  19. DZIEŃ DOBRY. BARDZO SIĘ Z TYCH WIADOMOŚCI CIESZĘ, TYM BARDZIEJ ŻE CHCIAŁEM ZOBACZYĆ W TEJ SERII JAKIEŚ CIĘŻARÓWKI ORAZ AUTOBUS JELCZ POPULARNIE TAK ZWANYM „OGÓRKIEM”. MAM WIELKĄ NADZIEJE NA TO, ZE ÓW INFORMACJE SIĘ POTWIERDZĄ.POZDRAWIAM BARDZO SERDECZNIE.

    Polubienie

  20. DZIEŃ DOBRY.JA TEŻ BARDZO BYM WIDZIAŁ TE MODELIKI Z PS-u W SERII „KULTOWE AUTA PRL-u”POZDRAWIAM BARDZO SERDECZNIE.

    Polubienie

  21. Witam. Nie wiem czy przeglądał Pan motoshowminiatura. Jeden z komentatorów ma dojścia do źródeł DeA. Koledzy forumowicze wydedukowali po Jego zagadkach kilka przyszłych modeli po numerze 54. A więc na 100% będą to dwie syreny (102 i R20), dwa polonezy ( coupe i truck), Żuk A03 i radziecki dyplomatyczny ZIŁ 111 (ukazał się już w rosyjskiej serii i zakupiłem go) Te auta mają pojawić się między 55 a 70 numerem.Ponadto za jakiś miesiąc ma być numer specjalny czyli Polonez 1500 w wersji Milicja a następnie w numerze specjalnym Jelcz „Ogórek” w ramach wysondowania rynku bo pomiędzy numerami 80 a 120 planowane są ciężarówki i autobusy. Co Pan sądzi o tych „rewelacjach”? Pozdrawiam

    Polubienie

  22. Witam Dokładnie tak zrobię bo różnice są naprawdę niewielkie. zakupu nr 14 też nie planowałem. Model kupiłem kilka tygodni później za namową kolegi.pozdrawiam

    Polubienie

  23. WitamHonkera na pewno kupię. pamiętam jak w 1989 roku widziałame takiego honkera na wyposażeniu (chyba jeszcze Milicji) w Puszczy Kampinoskiej.Wołgi nie kupię , bo juz i tak mam za dużo modeli Gaz 24 (4sztuki) + 3102 (prawie to samo).Czajke muszę obejrzeć i zadecydować ( od ponad 20 lat mam radziecką Czajkę bardzo ją lubię). tatrynie miałem zamiaru kupować, ale kolega z którym dzisiaj rozmawiałem przekonuje mnie, że watro mieć Tatrę z 3 a nie 4 reflektorami z przodu i tez będę ja musiał obejrzeć. Zakupu oki nie planuję ( dla mnie zamało kultowa i bardzo rzadka).pozdrawiam

    Polubienie

  24. Link platał się w moich ulubionych juz dość długo i teraz nadarzyła się dobra okazja, aby go przypomnieć.pozdrawiam

    Polubienie

  25. WitamCo do aut z byłej NRD to oczywiście wymienione obydwa Trabanty muszą się w serii ukazać. Co do aut pozostałych to oczywiście P70, bo to auto nie tylko z Alternatywy 4 ale i z polskich ulic zwłaszcza z lat 60-tych. Mój typ to również Ifa f8 zwana „dekawką”. Samochód ten też pamietam z dzieciństwa (co prawda słabo, ale pamiętam i widywałem go wielokrotnie). Co do pojazdów typu Wartburg Trans, Trabant Tramp czy Framo, tych aut się w Polsce nie spotykało, a i w NRD nie były aż tak popularne. Sachsenringa nigdy nie widziałem, a EMW widziałem tylko w muzeum Wartburga w Eisenach (może raz na ulicy gdzieś w 1975 roku w NRD) i tych aut nie widział bym w serii zbyt chetnie.pozdrawiam

    Polubienie

  26. DZIEŃ DOBRY.WŁAŚNIE O TAKĄ IFĘ CABRIOLET MNIE CHODZIŁO JAKA JEST NA TEJ STRONIE Z PS-u.POZDRAWIAM BARDZO SERDECZNIE.

    Polubienie

  27. witam. Ja się odniosę do Pana linka odnośnie zdjęć modeli aut DDR. Jestem rocznik 1983, ale kilka aut takowych pamiętam i conieco czytałem i widziałem na temat starszych samochodów w Polsce, jak choćby na zdjęciach dziadka, który też się mocno interesował motoryzacją. Jak Pan sądzi, co jeszcze z aut z tego linka DeA mogłoby z czystym sumieniem umieścić u nas w serii ? Na pewno Trabant 601 kombi i P50 Sedan. AWZ P70 również byłby dobrym dodatkiem, bo chyba dużo ludzi kojarzy go choćby z pamiętnego Alternatywy 4. Słyszałem też o Ifie Framo, a jej fotka była również z okazji gazetki o Nysie N57 (fotka Nysy w centrum Warszawy bodajże i obok tył Ify Framo). Moga nam też wcisnąć Wartburga Trans chyba, ale jego nie widywałem w Polsce na ulicach, a jest on na reklamówce DeA. EMW, Sachsenringi i Melkusy to chyba średnio pasuje do nas prawda ? Pozdrawiam i czekam na opinie na temat autek z NRD.

    Polubienie

  28. WitamJak juz pisałem, nie kupuje tych modeli od lat. Ponadto trochę z nich wyrosłem i obecnie raczej nie zaliczam Bburago do modeli, ale raczej do zabawek. Dlatego nie umieszczę strony w katalogu miniauta, bo moim zdaniem najtańsze modele, które reprezentują przyswoity , a czasem dobry poziom to Hongwell- Cararama.pozdrawiam

    Polubienie

  29. WitamW moich linkach jest nawet link do bloga kolekcjonera tych modeli. Kiedyś też kupowałem modele Bburago, ale już od chyba 10 latnie kupują, a spora część z nich zastąpiłem duzo lep[szymi, ale i znacznie droższymi modelikami. Pisałem o tym przy okazji opisu Citroena Xantia. Kilka jednak zupełnie przyswoicie wykonanych (jak Fiat tipo czy Saab 900 Turbo pokazane w albumach sobie zostawiłem)pozdrawiam

    Polubienie

  30. WitamDziekuję za informację i poradę. Problem wykorzystywania zdjęć z mojego bloga pojawił sie juz zresztą dość dawno, w momwncie kiedy zaczałem opisywać „Kultowe Auta PRL”. nie walczę z nim bo nie mam na blogu włączonej opcji zakazu kopiowania, a ic niejako zezwalam na kopiowanie. Raz tylko się trochę wkurzyłem , kiedy zobaczyłem na Allegro moje zdjęcia z podpisem wystawiającego aukcję. Poza tym niektóre modele są poprzerabiane (mają np. pomalowane kółka lub poprawione inne elementy). Jesli kupujący nie będzie zadowolony, bo okaże się, że kupił model, który nie odpowiada do końca temu co jest na zdjęciu, to osoba, która zdjęcie wykorzystała, będzie musiała się sama z kupującym „użerać”, a to juz jest jakaś kara. Nie wlczę również dlatego, że sam czasem muszę tutaj wkleić jakieś zdjęcia z serwisów internetowych i dlatego sam zezwalam na kopoiwanie treści.To jest hobby i ono musi przede wszystkim sprawiać przyjemność, a nie być źródłem dodatkowego stresu, którego i tak nie brakuje.Jeśli jednak ktoś przegnie i zacznie się np. podszywać pod bloga, aby uzyskać konkretne korzyści, wtedy nie omieszkam skorzystać z załączonego przez Pana tekstu i wyślę taki e-mail.pozdrawiam

    Polubienie

  31. Witam, widziałem taką przeróbkę na Allegro. Zresztą w serii DDR -Autos była również dwukolorowa Ifa w wersji kabrio. Zresztą wile przedwojennych aut dobrze prezentowało się w wersji kabrio.

    Polubienie

  32. WitamDwa katalogi, w kótrych było po ok 50 zdjęć zastapiłem trzema mniejszymi, aby wygodniej było zdjęcia ogladać. Komentarz znika, gdy zdjęcie się usunie. Przy przenoszeniu miedzy katalogami nie zniknął ani opis, ani komentarze.

    Polubienie

  33. Witam kilka modelików było wznawianych i były przez jakiś czas dostępne na stronie np. Wołga M21 i Gaz 69 deAgostini w „numerach archiwalnych”. Musisz po prostu tam zgladać.

    Polubienie

  34. Witam.na razie jeszcze nie wiem. Nie bardzo mam pomysł, poza tym córka zabrała laptopa, a w staruszku zepsuł siś kolejny port USB i nie bardzo mam jak wgrywać zdjęcia. pozdrawiam

    Polubienie

  35. Witam Ifa była produkowana tylko w latach 1950-1955 jako F9 później był już Wartburg. DKW miało kilka odmian F89, F91, F94, Auto Union 1000. wszystkie, zwłaszcza z boku były podobne do przedwojennego F9.pozdrawiam

    Polubienie

  36. DKW to model chyba o 10 lat starszy, dlatego nie jest on może jak narasowy kolekcjonerski model najlepiej wykonany, ale cóż wiele modeli ma jakieś błędy.pozdrawiam

    Polubienie

  37. Witam ja pamietam Ify choć nie tak dobrze jak inne tego typu auta, dlatego bardzo ucieszył mnie ten modelik.pozdrawiam

    Polubienie

  38. WitamDzisiaj nareszcie jest troche juz chłodniej, dlatego wieczorem zajrzałem na bloga.Ostatnio kiedy tylko mogłem jeździłem nad wodę. Tez nie mam głowy do modelików w taką pogodę.pozdrawiam

    Polubienie

  39. DOBRY WIECZÓR.FIRMA „BBburago” BYŁA KIEDYŚ PRZEZ DOSYĆ DŁUGI CZAS (KILKA PIERWSZYCH LAT) JEDYNĄ FIRMĄ, KTÓREJ MODELIKI KOLEKCJONOWAŁEM, OCZYWIŚCIE TERAZ TEŻ KUPUJĘ MODELIKI TEJ FIRMY, ALE NIE TAK JAK KIEDYŚ, ŻE TYLKO TEGO PRODUCENTA.POZDRAWIAM BARDZO SERDECZNIE.

    Polubienie

  40. DOBRY WIECZÓR.PS: TEN LINK TO CHYBA PIERWSZY, KTÓRY UDAŁO MI SIĘ WLEPIĆ BEZ ŻADNYCH PRZESZKÓD.POZDRAWIAM.

    Polubienie

  41. Jeśli nie udzielił pan zgody na umieszczenie zdjęcia to ja bym nie podarował. Może pan wysłać temu delikwentowi taki e-mail:”WitamZauważyłem że używa Pan zdjęć mojego autorstwa, nie przypominam sobie aby prosił Pan mnie o pozwolenie w związku z tym proszę o natychmiastowe usunięcie zdjęcia z powyższej aukcji, ewentualnie opłatę z tytułu użyczenia w wysokości 100zł od pojedynczego zdjęcia – za jednorazowe użycie na aukcji.Proszę o uiszczenie opłaty do dnia xx.xx.xxxx roku na konto:xxxxxW przeciwnym razie będę zmuszony zgłosić przestępstwo z racji naruszenia zapisów art. 115 par.1 i 2, oraz art. 116 par. 1 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych.Z udowodnieniem przestępstwa nie będzie problemów gdyż posiadam w/w zdjęcie na swoim blogu (adres) oraz dysku komputera.Dotyczy to zdjęcia modelu xxx z kolekcji xxx, które umieszczone zostało w aukcji nr xxxxx.Pozdrawiam” Warto to wysłać, jeśli nie wyraził pan zgody na umieszczenie zdjęcia na aukcji to nie można sobie pozwolić na kradzież! Pozdrawiam

    Polubienie

  42. DZIEŃ DOBRY.MOIM ZDANIEM RÓWNIEŻ BARDZO ŁADNIE TEN SAMOCHÓD WYGLĄDA W WERSJI KABRIOLETU.POZDRAWIAM.

    Polubienie

  43. DZIEŃ DOBRY.NA ALLEGRO JEST JEDNA STRONA Z MODELIKAMI IFY, W ŚRÓD NICH JEST RÓWNIEŻ „KULTOWY” MODELIK.OZDRAWIAM.

    Polubienie

  44. DOBRY WIECZÓR.KIEDYŚ PISAŁ PAN, ZE WYMIENIAJĄC ZDJĘCIA W KATALOGACH RÓWNOCZEŚNIE USUWAJĄ SIĘ KOMENTARZE POD NIMI ZNAJDUJĄCE. CHCIAŁEM SPYTAĆ DLACZEGO TAK JEST?.POZDRAWIAM BARDZO SERDECZNIE.

    Polubienie

  45. DZIEŃ DOBRY.CHYBA ZMNIEJSZYŁ PAN ILOŚĆ ZDJĘĆ W POSZCZEGÓLNYCH KATALOGACH, WYDAJE MI SIĘ, ŻE KIEDYŚ BYŁO ICH W KAŻDYM NICH PRAWIE PIĘĆDZIESIĄT?.POZDRAWIAM BARDZO SERDECZNIE.

    Polubienie

  46. Chłopie, zastanów się co chcesz napisać i napisz JEDEN komentarz a nie klepiesz je sobie jakbyś pisał na GG.

    Polubienie

  47. DZIEŃ DOBRY.NAPISAŁEM TO, PONIEWAŻ ZASTANAWIAM SIĘ NAD KUPNEM MODELIKÓW Z KTÓRYCH ZAKUPEM SIĘ SPÓŹNIŁEM, CO PRAWDA NIE MA ICH DUŻO BO ZALEDWIE KILKA, ALE CHCIAŁBYM JE U SIEBIE MIEĆ.POZDRAWIAM.

    Polubienie

  48. DZIEŃ DOBRY.CZY W POLSCE MOŻNA GDZIEŚ KUPIĆ ZAGRANICZNE ODPOWIEDNIKI SERII „KULTOWE AUTA PRL-u”?.POZDRAWIAM.

    Polubienie

  49. A po co dwa razy to pisałeś ? Jak Pan Artemis wejdzie na blog to ją opisze, on pracuje, ma własne życie prywatne i w taka pogodę gdy ma się wolne najlepiej jechać gdzieś nad wodę a nie siedzieć i pisać bloga.

    Polubienie

  50. DZIEŃ DOBRY.OCZYWIŚCIE DO MOMENTU, AZ DKW W PÓŹNIEJSZYM CZASIE ZOSTAŁO PRZEMIANOWANE NA AUDI.POZDRAWIAM.

    Polubienie

  51. DZIEŃ DOBRY.OCZYWIŚCIE NIE MOGĘ POWIEDZIEĆ, ŻE ZAWSZE CHCIAŁEM MIEĆ TAKI MODELIK U SIEBIE W KOLEKCJI, ALE KUPIŁEM BO PONIEWAŻ MI SIĘ ON NAJZWYCZAJNIEJ PO PROSTU BARDZO SPODOBAŁ I UZNAŁEM, ZE WARTO ÓW MINIATUROWY MODELIK TAKIEGO SAMOCHODU POSIADAĆ.POZDRAWIAM.

    Polubienie

  52. DZIEŃ DOBRY.RÓWNIEŻ BARDZO CIEKAWE OPISANY JEST TEN MODELIK W GAZETCE Z SERII „KULTOWE AUTA PRL-u”.POZDRAWIAM.

    Polubienie

  53. DZIEŃ DOBRY.PS: CHCIAŁBYM ZAZNACZYĆ, ŻE NIE JESTEM CO DO TEGO W STU PROCENTACH PEWIEN, DLATEGO WCZEŚNIEJ NAPISAŁEM SŁOWO NAJPRAWDOPODOBNIEJ.POZDRAWIAM BARDZO SERDECZNIE.

    Polubienie

  54. DZIEŃ DOBRY.DO VAZ: NAJPRAWDOPODOBNIEJ BYŁ TO CZWARTY ODCINEK Z SZÓSTEGO SEZONU.POZDRAWIAM BARDZO SERDECZNIE.

    Polubienie

  55. DZIEŃ DOBRY.BARDZO CIEKAWIE OPISAŁ PAN CAŁĄ TĄ HISTORIĘ ZAWARTĄ W TYM POŚCIE.POZDRAWIAM BARDZO SERDECZNIE.

    Polubienie

  56. Witam, modeliki owszem ladnie ale nie dla mnie jako mlodszego pokoleniowo kolekcjonera. Przepraszam ze tutaj ale troche z innej beczki: Damianie91, w poprzednim wpisie pisales ze widziales ladnie odrestaurowana Warszawe M20 w Legendach PRL. Mozesz podac ktory sezon i ktory odcinek to byl?

    Polubienie

  57. Witam. Wpis na blogu przeczytałem od niechcenia, a upałów też mam józ dośc, ponieważ wczoraj zmarła moja świnka morska bo nie wytrzymała podróży(prawdopodobnie udar słoneczny ). Nastroju nie mam teraz już do niczego i wakacje zamiast przy modelikach i, z kolegami na rowerze spędzę chyba przed telewizorem. Ifa nawet nawet.pozdrawiam.

    Polubienie

Dodaj komentarz